Бабинден е един от големите народни женски празници, посветен на "бабите" -
жените, които помагат при раждане, и на младите булки и невести, които са
раждали. Обредността през този ден е свързана главно с желанието да се
засвидетелстват почит и уважение към възрастните жени, които са "бабували" на
родилките. Този празник е езически и идва от далечните праславянски времена, но
се е запазил и по време на Възраждането е бил изключително почитан. Днес
Бабинден губи доста от обредните си обичаи, но пък се празнува от по-възрастните
и е свързан с много смях и веселие.
Още преди изгрев слънце майките с деца от една до тригодишна възраст отиват
на чешмата да налеят прясна вода. В котлето с водата пускат стрък босилек или
здравец. Вземат калъп сапун и една нова кърпа и се отправят към дома на бабата
да ѝ "полеят". Обредното поливане на бабата-акушерка се извършва под плодно
дърво в градината, върху дръвника или отпред на стълбите. Всяка жена подава на
бабата сапуна, полива ѝ вода да се измие и я дарява с пешкира, който е донесла.
След това бабата избърсва мокрите си ръце в полите на невестите – да са
плодовити и лесно да раждат. Бабата закичва невестата и с китка здравец, вързана
с "мартеничка" - червен и бял конец. Често при поливането бабата хвърля със
шепите си вода нагоре и подскача три пъти, като изрича: "Да рипкат децата и да
станат бели и червени! Колкото капки, толкоз берекет и здраве!"
След поливането жените даряват бабата с ризи, чорапи, платно, които премятат
на дясното ѝ рамо. От своя страна, бабата връзва на дясната ръчичка на децата, на които е помогнала да се родят червено и бяло конче със сребърна монета и също им
дава чорапки и ризки. После измива лицата на децата, тъй като се вярва, че на
Бабинден водата, минала през бабините ръце, притежава пречистваща сила.
В някои райони обичаят е майките да водят на Бабинден децата си при бабата,
докато навършат три годинки, за да ги благослови. Бабата има и друга важна
обредна роля за майката и детето. Още след като завърши раждането тя напълва
стомна с вода, потапя в нея китка босилек и я отнася в черквата. Свещеникът
освещава водата и благославя бабата. После тя връща "молитвената вода" при
родилката, която си мие лицето и сипва по малко в коритото на детето при всяко
къпане чак до 40-ия му ден – периодът за пречистване след раждането.
Няма коментари:
Публикуване на коментар